Handledning I - Handledning och bedömning i läraryrket
7,5 hp
Kurskod: DI1505
Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2018-05-08. Giltig från och med 2019-01-21.
Nivå: Grundnivå
Ämnesgrupp: Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt ()
Ämne/områdeskod: Didaktik (DIA)
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: -
Engelsk titel: Tutoring I - supervision and assessment in the teaching profession
Revideringar
Revidering av litteratur.
Revidering av litteratur
Revidering av litteratur.
Revidering av litteratur.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Gardesten, Jens (2016), “Den nödvändiga grunden“: underkännanden och erkännanden under lärarutbildningens verksamhetsförlagda delar. Diss. Kalmar : Linnéuniversitetet http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-58079
-
Holmqvist, Mona (2021), Teorier för undervisning och lärande. Malmö: Gleerups (200 s).
-
Jönsson, Anders (2023), Lärande bedömning. 6 upplagan. Malmö: Gleerups (184 s).
-
Lauvås, Per, Handal, Gunnar, Nilsson (2015), Handledning och praktisk yrkesteori. 3 upplagan. Lund : Studentlitteratur (431 s).
-
Leifler, Emma (2021), Lärarprofession - från VFU till eget klassrum. Stockholm: Liber (252 s).
-
Molander, Bengt-Olov, Hamza, Karin & Jakobson, Britt (2023), VFU-handboken: bryggan mellan undervisningens teori och praktik. 2 upplagan. Malmö: Gleerups (192 s).
-
Nilsson, Marco (2023), Juridik i professionellt lärarskap: lagar och värdegrund i den svenska skolan. 5 upplagan. Malmö: Gleerups (200 s).
-
Nordänger, Ulla Karin & Lindqvist, Per (2012), Att skärpa den praktiska blicken - handledares erfarenheter av försök att stärka kvalitet i VFU [Elektronisk resurs]. Utbildning och lärande. 6:1, 80-97 http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:du-28739
-
Strand, Paul (2022), En bra lektion är rätt mycket jazz. Diss. Lund: Lunds universitet. Lund Studies in Educational Sciences nr 18 (283 s).
-
Sträng, Monica H. (red.) (2005), Samspel för lärande: Didaktiskt redskap för professionella lärare. Lund: Studentlitteratur (229 s). Läsanvisningar Fyra valfria kapitel.
Styrdokument: Aktuella för verksamheten/skolan och lärares yrkesetiska principer.